Relacja czatu z prezesem zarządu Grupy CCC: Kwiecień był zdecydowanie najlepszym sprzedażowo i wynikowo miesiącem minionego kwartału
Obrazek użytkownika Czaty
11 maj 2022, 10:27

„Kwiecień był zdecydowanie najlepszym sprzedażowo i wynikowo miesiącem minionego kwartału” - relacja czatu z prezesem zarządu Grupy CCC

We wtorek 10 maja 2022 r. odbył się czat inwestorski z prezesem Grupy CCC, Marcinem Czyczerskim. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych spółki za I kwartał 2022 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o otoczenie rynkowe, plany giełdowe Modivo oraz dalszy rozwój marek.

W spotkaniu udział wzięło ponad 750 osób, a prezes zarządu odpowiedział na wszystkie zadane pytania. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z zarządem Grupy CCC: prezesem, Marcinem Czyczerski. Podczas spotkania porozmawiamy o wynikach finansowych za I kwartał 2022 roku.

 

Spotkanie rozpocznie się we wtorek, 10 maja 2022 r. o godz. 12:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Dzień dobry! Jest mi bardzo miło, że po raz kolejny mogę spotkać się z Państwem podczas czatu inwestorskiego. To jedna z moich ulubionych form komunikacji z rynkiem! Zaczynajmy :)

Obrazek użytkownika Anonim
Tomasz

Czy w tym roku eObuwie wejdzie na giełdę?
Czy Pana zdaniem CCC to już spółka e-commerce? (tak sugeruje struktura dochodów i sprzedaży)

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Podtrzymujemy wcześniejsze zapowiedzi w tym zakresie. Modivo S.A. (bo tak nazywa się teraz ta spółka) ma w planach debiut na giełdzie w latach 2022-23. Oczywiście monitorujemy rynek, otoczenie, przy czym na tym rynku Modivo to naprawdę wyróżniający się brand, zarówno pod względem dynamiki sprzedaży, jak i rentowności. A to nie koniec, bo w ramach naszej strategii zaplanowaliśmy szeroką ekspansję tej spółki.

 

Jeśli chodzi o perspektywę całej Grupy – nie jesteśmy ani e-commercowi, ani offlineowi – Grupa CCC to platforma omnichannel, która łączy oba kanały. W ocenach wielu uznanych analityków to najbardziej pożądany i najlepiej oceniany model biznesowy w sektorze.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Dlaczego mimo dobrych wyników, instytucje graja na spadki CCC ?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

To pytanie do instytucji o ich strategie inwestowania. My skupiamy się na realizacji naszej Strategii i celu osiągniecia 20 mld przychodów i ponad 12% rentowności EBITDA w 2025. Mamy pełne przekonanie co do realizacji naszych założeń pomimo niepewnych czasów.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał

Czy dalej rozważany jest debiut Modivo S.A. na GPW? Jeśli tak, w jakim terminie i od czego będzie uzależniona ta decyzja?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Jak w pierwszym pytaniu.

Obrazek użytkownika Anonim
Oskar

Dzień dobry,
jaka jest planowana marża EBIT na rok 2022, a jaka na lata 2023-2025? Jak może kształtować się marża zysku netto?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

W ostatniej prezentacji wynikowej poświęciliśmy temu jeden ze slajdów. Przypomnę tylko: 9-10 mld przychodów Grupy, marża brutto – UWAGA –segmentu CCC 52-54%, wskaźnik kosztów SG&A Grupy 44-46%. Myślę, że to spora podpowiedź.

 

Jeśli chodzi o perspektywę 2023-25, to została ona odzwierciedlona w naszej strategii GO.25. Główne cele finansowe na rok 2025 to 20+ mld PLN przychodów, 60% udział e-commerce w sprzedaży Grupy i >12% marża EBITDA. Rozbicia na poszczególne lata nie podawaliśmy, ale odsyłam Państwa do slajdu nr 53 – tam drobna podpowiedź.

 

https://corporate.ccc.eu/download/pobierz/prezentacja-strategii-go-25-ev...

Obrazek użytkownika leszekg
leszekg

Dzień Dobry, Jesteśmy wszyscy pod wrażeniem wskaźników sprzedaży. Chciałbym jednak zapytać czy i jak udaje się pracować nad rosnącymi kosztami? Czy są szanse, plan i harmonogram pracy nad kosztami sprzedaży, ale też innymi kosztami grupy?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Wycisnęliśmy z pierwszego kwartału ile się dało, ale otoczenie naprawdę nie sprzyjało...

 

Nad kosztami udaje się pracować i cały czas to robimy. Sporo na ten temat powiedzieliśmy podczas ostatniej konferencji wynikowej - zachęcam do obejrzenia:
https://player.vimeo.com/video/701280567?h=98ca4ad5cd

 

W skrócie, przy tak dynamicznym profilu wzrostu, koszty w ujęciu nominalnym będą rosły - to nieuniknione. Kluczem do sukcesu jest to, aby utrzymywać je w odpowiedniej relacji do przychodów, aby Grupa generowała satysfakcjonujący poziom rentowności. Dla nas najważniejsze jest to, że utrzymujemy te koszty pod kontrolą, a to co Państwo widzą w naszych wynikach jest zgodne z naszymi zapowiedziami. Proszę śledzić rozwój sytuacji - przypomnę, że w tym roku celujemy we wskaźnik kosztów 44-46%. Proszę mi wierzyć, że bez przerwy sami sobie “dokręcamy śrubę”.

Obrazek użytkownika Anonim
Szymonides

Czy bieżąca wycena spółki dobrze odzwierciedla jej faktyczną wartość?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Nie komentujemy wycen i cen akcji. Są dwa kwestie, które powodują, że wartość Grupy nie jest w pełni doceniana / rozumiana. Po pierwsze, firma przechodziła głęboką transformację przez ostatnie trzy lata – mocno widać było koszty i nakłady z tym związane, nie do końca zauważa się jeszcze skalowalność i siłę tego, co jest efektem tej transformacji. Po drugie to, że jesteśmy dzisiaj konglomeratem 5 różnych linii biznesowych, z ogromnym potencjałem wzrostu wartości (wymienię tylko dwa, które dopiero wystartowały - HalfPrice i Modivo).

Obrazek użytkownika Anonim
Szymonides

Jak grupa CCC ocenia sprzedaż w kwietniu i na początku maja (proszę o ocenę według poszczególnych kanałów).

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Jak wspominaliśmy w komentarzu do wyników wstępnych za Q1 (https://corporate.ccc.eu/grupa-ccc-podsumowala-q1-2022-dynamiczny-32-wzr...), kwiecień był zdecydowanie najlepszym sprzedażowo (i wynikowo) miesiącem minionego kwartału. Popyt odżył po trudnym lutym i pierwszej połowie marca. Mogę powiedzieć, że maj utrzymuje tę pozytywną obserwację, z tendencją wzrostową w obu kanałach. Nasze ecommercy rosną między 30 a 120% od początku maja. Detal też ma się bardzo dobrze, mimo wysokiej bazy z maja 2021. Miniona sobota była najlepszym sprzedażowo dniem tego roku i jednym z najlepszych w historii Grupy. Pamiętajmy jednak, że to dopiero początek kwartału.

Obrazek użytkownika Anonim
Marek

dlaczego przy tak dużej rentownosci brutto na sprzedaż spółka CCC nie jest w stanie osiagnać zysku netto?
jaki pomysł ma zarząd na zredukowanie zadłużenia przy rosnących stopach procentowych, które będą obniżały zysk netto?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

2021 r. W Grupie był mocno dotknięty przez covid (lockdown w Q1 i “quasi lockdown” w Europie Środkowej - drugim najważniejszym segmencie geograficznym). Do tego dochodzą rosnące stopy procentowe. Ostatnie 2-3 kwartały to również mocne inwestycje w nowe koncepty. Oczywiście, rosnące stopy procentowe przyczyniają się do wzrostu kosztów obsługi zadłużenia, co również widzicie Państwo w wyniku netto.

 

Pomysł na optymalizację poziomu długu netto mamy bardzo jasny – po raz kolejny odsyłam do strategii GO.25 (slajd 53): poprawa wyników, optymalizacja inwestycji w kapitał obrotowy i CAPEX dostosowany do tempa rozwoju biznesu. Proszę pamiętać także o 500 mln zł inwestycji Softbank w obligacje Modivo S.A., zamiennych na akcje.

 

Kluczowy element to praca nad rotacją zapasów i uwalnianie w ten sposób wartości na rozwój. Możecie spodziewać się Państwo dużych postępów w zakresie rotacji zapasów i pracy nad przepływami operacyjnymi. To jeden z naszych priorytetów.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień dobry, gratuluję wyników, zwłaszcza na poziomie przychodów. Mam jednak obawy dotyczące zadłużenia. Jak Pan ocenia obecny poziom zadłużenia i jego aktualne i przyszłe koszty obsługi? Jak bardzo negatywnie wpływają na spółkę podwyżki stóp procentowych? Czy na ma obawy o ryzyko niespełnienia kowentantów z emisji obligacji?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Bardzo dziękuję!

 

Częściowo odpowiedziałem w poprzednich pytaniach.

 

Jeśli chodzi o wpływ zmiany stóp procentowych na wynik netto, to zgodnie ze sprawozdaniem skonsolidowanym za 2021 rok było to ok. 15 mln za każdy pp.

 

Nie jestem miłośnikiem pracy w warunkach wysokiego zalewarowania. Jest ono pokłosiem 2-3 słabszych lat i nakładów związanych z transformacją biznesu. Nasz kierunek jest jasny – delewarowanie. Czy to jest proste? Nie, wymaga żmudnej, ale koniecznej pracy nad dalszą poprawą efektywności - między innymi rotacji. Lepszego planowania zakupów, głębokości alokacji, integracji zapasu między kanałami. Wiele z inicjatyw jest już za nami, przed nami powinny być ich efekty.

 

Co do kowenantów, mamy budżet do zrobienia i na nim się skupiamy. W przypadku jego realizacji nie ma ryzyka. Jeśli materializowałyby się ryzyka - istniejące czy nowe – mamy nasz “contingency plan”, jak na poziomie kosztów sytuację zbalansować.

 

Skupiamy się teraz na biznesie, bo widzimy, że potencjał sprzedażowy jest dzisiaj duży.

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Wiem, że moje odpowiedzi są dość długie i chwilę muszą Państwo na nie czekać, ale bardzo zależy mi na wyczerpaniu tematu :) dziękuję za cierpliwość!

Obrazek użytkownika Anonim
Mateusz

witam,
kilka pytań
1) czy planujecie Państwo wiekszą promocje swojego najlepszego produktu o którym wie mało osób( pytałem kilkoro znajomych i nikt o tym nie słyszał) czyli skanerów stóp?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Zacznijmy zatem tę promocję od Państwa! Zachęcam do obejrzenia materiału: https://youtu.be/_KkIlb7sZZ4

 

Dziękuję za tę uwagę! W planach mamy kolejną kampanię promującą rozwiązanie esize.me. Zachęcam Państwa do korzystania z niego, promowania wśród znajomych, rodziny – to naprawdę super działa! Skanery są obecnie dostępne nie tylko w salonach eobuwie, ale także niemal w każdym sklepie CCC.

 

Odpowiadając wprost na pytanie: tak – zamierzamy tę usługę mocniej wypromować i ułatwić jej wykorzystanie w kanale ecom. Do tej pory pracowaliśmy przede wszystkim na wypromowaniu i spozycjonowaniu nowych marek i naszego “heritage”. Nie chcieliśmy mieszać w głowach klientom nadmiarem komunikatów.

Obrazek użytkownika Anonim
Mateusz

2) czy planujecie Państwo marki modowe przeznaczone dla dzieci? biorąc pod uwage mnóstwo dzieci z UA w polsce popyt jest ogromy.

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Mamy bardzo bogatą ofertę dla dzieci! Proszę tylko spojrzeć: https://ccc.eu/pl/dzieciece - od wyboru do koloru. Segment “matka z dzieckiem” jest jednym z kluczowym dla nas. Dużo się w tym zakresie ostatnio zmieniło - na lepsze! Oferta dla dzieci to nie tylko nasze marki własne, ale też markowe, modowe produkty takich brandów jak Vans, Champion, Under Armour, dostępne w CCC, Modivo, eobuwie i HalfPrice ma ofertę modową dla dzieci. To jedna z najlepiej rosnących u nas kategorii. Stale poszerzamy tę ofertę.

Obrazek użytkownika Anonim
Mateusz

3) wiem, że nie komentujecie Państwo kursu ale czy bierzecie Państwo w swoich działaniach pod uwage to co sie dzieje z akcjami spółki? w żadnych relacjach inwestorskich nie ma mowy o zysku i chwalenie sie ciągłym zwiększaniem przychodów juz nie działa.

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Po kolei. Przez ostanie lata transformowaliśmy model działania firmy – cyfryzacja, technologia, produkt, komunikacja z klientem, agenda produktu sportowego, adresowanie potrzeb młodego klienta, siła kanałów sprzedaży i ich integracja. Ponieśliśmy koszty tych działań. Cieszymy się, że przychody rosną. I przed nami czas, kiedy będą rosnąć zdecydowanie szybciej niż koszty.

 

Zadbaliśmy o transparentną prezentację Grupy jako konglomeratu 5 różnych linii biznesowych. Dzięki temu dobrze widać, gdzie jest już nacisk na zysk a gdzie to wzrost skali.

Obrazek użytkownika Anonim
Mateusz

4) gdzie można uzyskać informacje jaki procent reklamacji jest uznawany? Opinia o firmie pod tym względem jest bardzo zła, nie sposób pozytywny zareklamowac obuwia.
pozdrawiam

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Sorry, ale ma Pan totalnie nieaktualne informacje. I zna Pan chyba inne CCC.... sprzed lat?

 

Na konkretach – poziom reklamacji wynosi ok. 0,75% (tj. 4x mniej niż 5 lat temu). Odrzucanych jest ok 2,5% reklamacji (czyli 97,5% jest uznawanych). 30% reklamacji uznawanych jest na miejscu.

 

NPS “reklamacyjny” wynosi 40 – a więc jest wysoki, zważywszy, że ocenia klient, który produkt reklamował.

 

Każdy z tych parametrów poprawi jeszcze mocniej w najbliższym czasie. Mimo wszystko już dzisiaj możemy mówić, że jesteśmy jednym z benchmarków.

 

To tak odnosząc się do faktów.

Obrazek użytkownika Anonim
Elon

Kiedy wracamy do 400zł za akcję?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Nie komentujemy cen akcji. Mogę za to obiecać, że jesteśmy mocno oddani pracy nad budową wartości firmy. I prędzej czy później będzie to zauważalne i wycenialne.

Obrazek użytkownika Anonim
romek

dzień dobry. Jakie macie plany na zmniejszenie zadłużenia? Przy rosnących stopach procentowych i możliwym spadającym poziomie zakupów co będzie z zyskami - kiedy będą?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Delewarowanie jest jednym z naszych kluczowych celów. Nie jest proste, wymaga żmudnej, pracy nad poprawą rotacji i umacniania przepływów operacyjnych.

 

Nawet w tym momencie trwa waży warsztat, jak tę rotację obniżyć. Mamy świetnych ludzi na pokładzie i jestem spokojny o efekty.

 

Co do zysków - pokazywaliśmy perspektywę roku 2025 i nasze ambicje na 2022.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Kiedy przewidujecie Państwo IPO Modivo? Czy to jest realne w tym roku?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Podtrzymujemy wcześniejsze zapowiedzi w tym zakresie. Modivo S.A. ma w planach debiut na giełdzie w latach 2022-23.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy nadal widzicie rosnące koszty związane z e-commerce? Jak duży jest ich udział w kosztach ogółem?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Koszty e-commerce w eobuwie i Modivo są i będą na stabilnym poziomie w relacji do przychodów. Każdy z naszych ecomów ma trochę inną strukturę kosztów.

 

Dla przykładu, w Modivo S.A., którego udział kosztów do przychodów jest na poziomie 38-39%, największe składowe to marketing 17%, koszty zarządu 13%, logistyka 8%.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Strategia GO25 jest ambitna i gratuluję realizacji kolejnych etapów na poziomie przychodów. Ale co z kosztami i marżami? Czy nie widzi Pan ryzyka konieczności szukania kolejnego finansowania? Czy wystarczy Wam czasu i środków, aby zrealizować strategię, zwłaszcza na poziomie generowania zysków?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Przychody cieszą, ale my mieliśmy apetyt na więcej. Niesamowita kumulacja negatywnych zdarzeń z lutego i marca (omicron, wojna, inflacja) spowodowały, że o ten wynik na poziomie przychodów było trudniej niż zakładaliśmy.

 

Koszty i marże... W temacie kosztów, trochę już napisałem. Budżet na poziomie kosztów zakłada ich istotnie wolniejszy wzrost względem przychodów już w tym roku i najbliższych kwartałach.

 

Marże na poziomie produktu, zgodnie z tym, co zapowiadaliśmy, są bardzo silne.

 

Kolejne finansowanie. Nasza strategia od początku zakłada mocną koncentrację na poprawie wewnętrznej efektywności (rentowności i rotacji) i ich balansowaniu z tempem wzrostu w CCC i HP. To się nie zmienia.

 

Eobuwie i Modivo z perspektywy obecnej strategii są “fully funded” w najbliższych latach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak ocenia Pan koncept HalfPrice po roku działalności? Czy jest tutaj przestrzeń do skokowego wzrostu przychodów i szybkiej zyskowności?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Koncept jest bardzo dobry. Sam pomysł świetny. Egzekucja i tempo rozruchu bardzo szybkie. Sprzedaż z m2 i rotacje znacznie lepsze niż w CCC (chociaż te też poprawiają się w ostatnim roku znacząco). Z perspektywy strategii GO.25, HalfPrice i Modivo to “game changery”.

Obrazek użytkownika MKI
MKI

Widzimy dynamiczny wzrost stóp procentowych. Jaki jest koszt odsetek wypłacanych przez CCC przy obecnych opoziomie stóp procentowych? O ile wzrastają odsetki przy wzroście stopy o 1 %?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

1% / 15 mln PLN

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jaki wpływ na koszty finansowe ma wzrost stóp procentowych? O ile kwotowo one rosną przy wzroście stóp procentowych o 1pb?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

j.w.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy rozważacie prywatną emisję w Modivo i/lub sprzedaż mniejszego pakietu udziałów, aby poprawić kondycję finansową całej grupy?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Finansowanie, które już posiada Grupa Modivo zapewnia realizację celów strategii Modivo/eobuwie. Nie czujemy presji związanej z debiutem.

 

Strategia Grupy CCC od początku zakłada mocną koncentrację na poprawie wewnętrznej efektywności (rentowności i rotacji) i ich balansowaniu z tempem wzrostu w CCC i HP. To się nie zmienia.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy w kwietniu i maju widać jakąś odbudowę popytu, poprawę dynamik, w porównaniu do początku roku?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Tak, od połowy kwietnia widzimy rosnącą skłonność do zakupów. Początek maja pod tym względem wygląda bardzo dobrze. Widać to zarówno w przychodach, jak i trafikach (te są nawet wyższe od tych z maja 2019).

 

Mamy bardzo dobry produkt, rozpoznawalne marki własne i obce, robimy b. dobry marketing. Kanały sprzedaży działają bardzo sprawnie. A nasze 5 linii biznesowych adresuje różne potrzeby klientów.

Obrazek użytkownika MKI
MKI

Jak wojna w Ukrainie wpływa na strategie GO.25?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Po pierwsze przekierowuje uwagę geograficzną z tej części Europy na Europę Środkową, gdzie wciąż jest dla nas duży potencjał.

 

Po drugie wpływa na nastroje konsumenckie negatywnie, przekierowując uwagę na produkty “value for money”, w których bardzo mocne jest CCC i HalfPrice.

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

uzupełniając jeszcze odpowiedź na poprzednie pytanie: cele osiągniemy - to mogę podtrzymać. Trajektoria dojścia do celów, będzie dopasowane do warunków otoczenia.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Z czego wynikają różnice jakie pojawiają się pomiędzy wynikami szacunkowymi a raportowanymi, szczególnie na poziomie kosztów i EBIT, EBITDA?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Różnice pomiędzy wynikami wstępnymi a ostatecznymi w przychodach i marzy brutto bardzo niewielkie i wynikają głównie z aktualizacji rezerwy na zwroty towarów, cut-off i różnice inwentaryzacyjne.

 

Największa zmiana w wynikach za Q4'21 to wynik operacyjny wyższy o 65 mln PLN, głównie ze względu na ujęcie w pozostałych przychodach operacyjnych umorzonej pożyczki PFR (+51 mln PLN), która nie była ujęta w wynikach wstępnych (zdarzenie jednorazowe). Na lepszy wynik wpłynęły również skapitalizowane koszty IT.

Obrazek użytkownika michalk
michalk

Jak wpływa obecna wysoka inflacja i wysokie stopy na finanse spółki?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Podnosi koszty finansowe, podbija znaczenie pracy nad rotacją w celu zmniejszenia poziomu zapasów i zadłużenia.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak ocenia Pan obecną wycenę spółki na giełdzie i zachowanie jej kursu, który zbilża się do poziomów z czasów paniki Covidowej ?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Tradycyjnie, nie oceniam. Spokojnie robimy swoje. Mamy klarowne cele i mocny Zespół.

Obrazek użytkownika Anonim
Szymonides

Jak wyglądał traffic w marcu i kwietniu vs. lata 2021, 2020 i 2019?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Vs 2021 wyższy o ok. 15%. 2020 nieporównywalny ze względu na pełen lockdown. Vs 2019 marzec, kwiecień niżej. Maj wyżej.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy jest szansa, że spółka uzyska jakąś pomoc/wsparcie finansowe ze środków publicznych, np. PFR jako podmiot poszkodowany przez wojnę?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Jak wspominałem, skupiamy się na tym co w naszej gestii. Jeśli takie programy będą, na pewno się z nimi zapoznamy.

Obrazek użytkownika Anonim
Reznor

Czy w obliczu wzrostu stóp procentowych i związanych z tym wzrostemkosztow obsługi długu spółka będzie rewidowała swoją rentowność na poziomie grupy ? Czy mocno odbije się na wynikach w tym roku? Przy jakim poziomie kosztu spółka czuke się komfortowo wobec założeń strategii ?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Nasze cele strategiczne odnoszą się do rentowności operacyjnej i EBITDA.

 

Wysoka inflacja i stopy procentowe istotnie wpływają również na operacyjna stronę funkcjonowania Grupy. Dostosowujemy się do tego.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wygląda zatowarowanie spółki na kluczowy sezon jesienny? Czy ono wciąż trwa, czy już jesteście do niego gotowi? Kiedy (po jakich cenach) się odbywała główna część budowy zapasów na ten sezon?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Wg naszego kalendarza, dostawy zaczną do nas docierać od czerwca. Mamy dobrze “przerobione” kwestie towarowania w warunkach “dużych wyzwań”.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jaki wpływ na obecną sytuację i sprzedaż kolejnych kolekcji mają ciągłe problemy z dostawami z Azji?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Kolekcja wiosenno-letnia 2022 jest już w całości dostarczona. Rozpoczęliśmy, zgodnie z harmonogramem, budowę kolekcji jesienno-zimowej. Mamy zarezerwowane kontenery na statkach.

 

Na bieżąco monitorujemy sytuację w Chinach, gdzie pojawiła się kolejną fala koronawirusa i wiele terytoriów objętych jest lockdownami. Z informacji przekazywanych nam przez dostawców wynika, że z powodów lockdownów należy spodziewać się opóźnień w dostawach w granicach 2-4 tygodni (chodzi przede wszystkim o obuwie sportowe). Ryzyko wystąpienia opóźnień zaflagowali nam zarówno dostawcy marek własnych, jak i obcych. Dobra wiadomość jest taka, że 2 głównych dostawców Sprandi z Chin wznowiło produkcję na początku tygodnia. Zaznaczamy przy tym, że na terenie Chin nasza sieć dostawców jest silnie zdywersyfikowana - współpracujemy z blisko 60 dostawcami z całego kraju. Dodatkowo, nasz kalendarz dostaw uwzględnia przewidywane przesunięcia, włącznie ze scenariuszami awaryjnymi – jesteśmy elastyczni w tym zakresie. Planujemy usprawnienie prac nad procesowaniem towaru na drodze od portu do udostępnienia towaru do alokacji oraz szybsze procesowanie po stronie magazynu, po alokacji.

 

Podkreślę, że przerobiliśmy to już na kolekcjach w 2021 i 2022 dwukrotnie, a nasz zespół zakupowo – logistyczny ryzyka związane z “przelaniem się” fali wariantu omicron do Chin podniósł na początku stycznia, więc aktualna sytuacja nie jest dla nas żadnym zaskoczeniem.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy udaje Wam się podnosić ceny i o ile to jest realne w tym roku?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Aktywne zarządzanie ceną stosujemy już od GO.22. Podchodzimy do cen w sposób bardzo zrównoważony. Wpływ na to ma też premiumizacja portfolio – wzrost średniego paragonu. Podstawowe produkty staramy się trzymać na podobnej cenie. Chcemy być konkurencyjni cenowo. Większość oferty to value for money. Spodziewamy się dalszego poprawiania marży brutto – za sprawą price&promo, a także bardziej specyficznego indeksowania cen ze względu na geografię.

 

Po naszych marżach, sądzę, że widać, że robimy to dobrze i jak wspomniałem, w sposób wyważony.

Obrazek użytkownika Anonim
Janusz

Jak spółka ocenia zagrożenie związane z rosnącymi stopami procentowymi? Czy jest przygotowana na obsługę wyższych kosztów kredytu?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Koszty finansowania biznesu rosną. Rośnie też wewnętrza presja na poprawę rotacji i obniżanie tym samym poziomu zamrożonego kapitału w zapasach. To mieliśmy na agendzie strategicznej.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak Pan ocenia obecną sytuację i perspektywy w zakresie sprzedaż stacjonarna vs. e-commerce? Jaki udział e-commerce w przychodach całej grupy jest realny, patrząc na powracający ruch w galeriach handlowych?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

W całym 2022 roku ok. 50%, a w 2025 - zgodnie ze Strategią 60%.

 

Ruch w ostatnich tygodniach ma się dobrze, z czego się cieszymy. Jak podkreślałem, nie zmienia to faktu, że przy tak rosnącym ruchu, nasze ecomy w maju mają dynamiki od 30 do 120%. Wynika to z inwestycji w technologię, komunikację a przede wszystkim jakość oferty.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakim ryzykiem dla Modivo jest spadek zainteresowania ecommerce w związku z powrotem ruchu do galerii handlowych? Czy to się nie odbija na wycenie spółki?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Eobuwie i Modivo notują wysokie dynamiki ecommerce w maju. Mamy jakościowo mocne ecommercy.

 

Co do waluacji, tradycyjnie – nie komentujemy, ale być może, niezasłużenie, sytuacja w otoczeniu odbija się także na Modivo/Grupie CCC. Zwłaszcza spoglądając na zaraportowane wyniki za pierwszy kwartał, które są istotnie lepsze od konkurencji, zarówno po stronie przychodowej, jak i bottom line.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak przedstawiają się plany akwizycyjne grupy i Modivo?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Na dzisiaj nie mamy takich planów.

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Drodzy Państwo, zmierzamy ku końcowi naszego czatu - ostatnie kilka pytań!

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Co stanowi największy udział w kosztach SG&A i jaki macie Państwa plan na redukcję tych składników?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Największy udział w kosztach stanowią koszty sklepów oraz pozostałe koszty sprzedaży, takie jak marketing, logistyka. I w tych obszarach podejmujemy działania optymalizujące koszty. W ubiegłym kwartale realizowanych było dużo działań rozwojowych (w samym Q4 ich koszt to ok. 50 mln PLN) - prowadzone były prace nad dalszym rozwojem platformy omnichannel, usprawnialiśmy customer journey. Prowadziliśmy wiele rekrutacji w obszarze technologii (głównie poszukiwani byli specjaliści z zakresu IT - programiści, developerzy oraz specjaliści od cyberbezpieczeństwa). Wreszcie, w Q4 wdrożyliśmy Order Management System (OMS), umożliwiający integrację zapasu sklepowego z e-commerce. Warto odnotować, że wszystkie te inwestycje będą procentować w przyszłości lub już procentują. Dla przykładu, wdrożenie OMS pozwoliło na znaczne zwiększenie efektywności zarządzania towarem. Już ponad połowa zamówień internetowych w Polsce obsługiwana jest przez sklepy stacjonarne, a nie magazyn centralny. Odnotować należy, że SG&A ciążą też np. koszty otwarć sklepów HP (w samym Q4 otwarto blisko 20 nowych sklepów HP).

 
Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy może Pan wymienić największe, powiedzmy 3, zagrożenia i szanse dla spółki w najbliższych 12 miesiącach?

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Na pewno czas dużej niepewności, ale i szans wynikających z możliwości monetyzacji wcześniejszych projektów.

 

Zagrożenia:

 

1. sentyment konsumenta (w związku z rosnącą niepewnością), 2. wpływ inflacji na sferę operacyjną, 3. rosnące koszty finansowania biznesu, 4. kolejne fale covid na jesień, 5. eskalacja wojny w Ukrainie (agresji Rosji)

 

Szanse:

 

1. Silny produkt, dopasowany do zmian potrzeb konsumenckich (value for money), 2. Silne kanały sprzedaży ecom i detal, 3. wzajemna integracja kanałów sprzedaży (omnichannel) na niespotykanym poziomie, 4. jakość komunikacji marketingowej, 5. wyzwania dla konkurentów (którzy transformowali się wolniej niż Grupa), 6. dojrzewanie HalfPrice, 7. dalszy bardzo dynamiczny rozwój Modivo, 8 poprawa rotacji, 9. przeniesienie polskich rozwiązań CCC na pozostałe rynki, 10. Bardzo duża i rosnąca kontrybucja nowych ekspertów i menedżerów, którzy dołączyli do Grupy w 2021/22 roku.

 

Wyszło więcej, ale każde z tych zagadnień jest istotne.

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

I to już wszystkie zadane przez Państwa pytania!

Obrazek użytkownika Marcin Czyczerski
Marcin Czyczerski

Bardzo dziękuję za Państwa czas poświęcony na rozmowę! Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia następnym razem.

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.