Dino Polska rośnie dwa razy szybciej niż Biedronka. Największa polska sieć handlowa odnotowała 50% wzrost sprzedaży
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
19 sie 2022, 14:34

Dino Polska rośnie dwa razy szybciej niż Biedronka. Największa polska sieć handlowa odnotowała 50% wzrost sprzedaży

Dino Polska zarobił w II kw. 2022 r. 273,1 mln zł, czyli o blisko 40% więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. To bardzo wysokie dynamiki wzrostu osiągnięte w sprzyjającym otoczeniu rynkowym. Kontynuacja dynamicznego rozwoju Dino trwa w najlepsze i wciąż nie widać sygnałów, by miał on hamować.

W tej chwili Dino Polska rośnie dwa razy szybciej niż Biedronka. W pierwszej połowie roku sprzedaż i EBITDA w Dino wzrosły o odpowiednio 45% i 41%. W przypadku Biedronki mówimy o 21% wzroście przychodów i 18% wzroście EBITDA. Nominalnie skalę działalności obydwu tych spółek dzieli jednak przepaść. Dino Polska w pierwszej połowie 2022 roku wygenerowało sprzedaż na poziomie 8.7 mld zł, w przypadku Biedronki było to ponad 4 razy więcej bo 8.3 mld euro.  

Analizę najważniejszych danych finansowych zacznijmy od przychodów. Te wzrosły w II kw. br. o 50% w ujęciu rok do roku i wyniosły 4,9 mld zł wobec 3,85 mld zł jeszcze kwartał wcześniej. Uzyskana sprzedaż jest rekordem historycznym spółki. Na wzrost przychodów wpłynęły głównie trzy czynniki. Pierwszym jest wzrost liczby sklepów, drugim wysoka inflacja podwyższająca ceny sprzedawanych towarów, a trzecim wysoki odczyt wskaźnika sprzedaży porównywalnej w sklepach istniejących minimum rok, czyli LFL. W trakcie I półrocza br. sieć sklepów Dino powiększyła się o 162 placówki wobec 150 w tym samym okresie rok wcześniej. Tym samym widać, że tempo wzrostu liczby sklepów jest wciąż wysokie i pod względem ich ilości Dino szybko goni Biedronkę.

Zobacz także: Dino Polska pokazuje rekordowe zyski. Spółka po raz kolejny przebija konsensus analityków

d2

Źródło: Dino Polska

Rekordowe wzrosty przychodów w Dino Polska

W kwestii kolejnych dwóch czynników wspomnianych powyżej, wyższa inflacja zawsze sprzyjała wynikom Dino. W II kw. 2022 r. widać bardzo wysoką, a być może nawet rekordową w historii spółki różnicę między wskaźnikiem LFL a inflacją żywności. Różnica ta wyniosła aż 14,4% punkty procentowe. Sam odczyt LFL na poziomie 25,5% oznacza, że w istniejących ponad rok sklepach sprzedaż średnio wzrosła o 25,5%. Prawdopodobnie za ten wzrost odpowiadają też Ukraińcy, którzy emigrowali do Polski od momentu wybuchu wojny. Z resztą w perspektywie wyników III kw. br. również ciężko spodziewać się, żeby te wszystkie sprzyjające spółce czynniki zniknęły, a baza porównawcza jest niewygórowana.

d1

Źródło: Dino Polska

To do czego można się lekko przyczepiać w wynikach Dino to nieco niższa marża EBITDA. W II kw. 2022 r. wyniosła ona 9,2% vs. 9,5% rok wcześniej. Spadek marży również był odnotowany w I kw. br. Nie są to co prawda duże różnice i można nawet debatować czy określać je mianem stabilizacji czy spadku. Nawet obecny, nieco niższy poziom marży przy tak wysokiej dynamice wzrostu przychodów, owocuje bardzo wysoką dynamiką zyskowności. Wynik EBITDA, podobnie jak przychody, osiągnął w raportowanym okresie rekordową wartość kwartalną w kwocie 450 mln zł. W perspektywie kolejnego raportu kwartalnego należy pamiętać, że sezonowo III kwartał był najlepszym marżowo okresem w ubiegłym roku.

d3

Źródło: Dino Polska

W rachunku zysków i strat obok poziomu przychodów i marż warto też patrzeć jak zachowują się koszty operacyjne. Dynamika największej pozycji kosztowej, czyli kosztów sprzedaży i marketingu wyniosła 46%. Była ona niższa o 4 p.p. od dynamiki przychodów, co przy tak wysokich wzrostach sprzedaży i bądź co bądź wciąż wysokiej marży EBITDA, jest dobrym odczytem. Zestawienie tych odczytów można śmiało nazwać prawidłową i dobrą kontrolą kosztów. Z resztą jest to jeden z kilku czynników bardzo szybkiego rozwoju spółki od wielu lat. Uwagę zwracają mocno rosnące koszty finansowe, które wzrosły o 260% rok do roku. Nie powinno być to jednak zaskoczeniem patrząc w jakim tempie rósł w Polsce WIBOR, a Dino na koniec czerwca miało blisko 1,5 mld zł zaciągniętych kredytów i wyemitowanych obligacji. Zysk netto spółki w II kw. 2022 r. wyniósł 273 mln zł wobec 196 mln zł rok wcześniej.

d5

Źródło: Dino Polska

Zadłużenie Dino Polska pod kontrolą

Rosnąca zyskowność spółki czy to na poziomie EBITDA czy zysku netto, pozwala utrzymywać wskaźniki zadłużenia na stabilnym i dość niskim poziomie. Relacja długu netto do EBITDA na koniec czerwca br. wyniosła dokładnie 0,93. Jest to poziom utrzymujący się od kilku lat. Trzeba jednak zaznaczyć, że saldo kredytów i obligacji cały czas rośnie, ale idzie to w parze ze wzrostem zysków jak i generowanych przepływów pieniężnych.

d4

Zobacz także: Biedronka notuje imponujący wzrost sprzedaży w 2 kwartale. To dobry prognostyk dla Dino Polska

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.