Pointpack zakłada wzrost wyników w '22; efekty przejęcia w przyszłorocznych wynikach (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
30 cze 2022, 14:53

Pointpack zakłada wzrost wyników w '22; efekty przejęcia w przyszłorocznych wynikach (wywiad)

Pointpack spodziewa się, że efekty pierwszego w historii spółki przejęcia znajdą odzwierciedlenie w wynikach w przyszłym roku, a projekt - chociaż wymaga zaangażowania dłużnego – będzie procentować w dłuższym terminie – ocenił w rozmowie z PAP Biznes prezes Marek Piosik. Zarząd zakłada, że podobnie jak w poprzednich latach, także w 2022 r. spółka odnotuje wzrost wyników.

„Obecnie koncentrujemy się na budowaniu synergii wynikających z umowy zawartej z P2A BOX. Jest to projekt inwestycyjny, długoterminowy, zakładający mocne zaangażowanie dłużne w jego realizację. Dlatego spodziewamy się, że pierwsze realne efekty w wynikach będą widoczne w przyszłym roku. Będzie on przynosił rezultaty, zwłaszcza w pierwszych dwóch, trzech latach realizacji, które później – jak zakładamy – ustabilizują się” – powiedział prezes.

„Mimo różnych zawirowań rynkowych patrzymy optymistycznie na wyniki spółki i zakładamy, że w tym roku – podobnie jak w poprzednich latach – również pokażemy wzrosty. Branża nadal wzrasta w dwucyfrowym tempie i widzimy w niej duży potencjał” – dodał.

19 maja Pointpack podpisał umowę nabycia udziałów w P2A BOX, który jest dostawcą inteligentnych maszyn paczkowych i software, dedykowanych pierwszej i ostatniej mili. Spółka ta realizuje dla Poczty Polskiej kontrakt wyceniany na ok. 240 mln zł. W ramach zawartej umowy Pointpack dofinansuje działalność P2A BOX w łącznej kwocie do 30 mln zł.

Jak wyjaśnił Piosik, kluczowe jest to, że spółka zaangażuje się w obszar automatów kurierskich bez ponoszenia nakładów inwestycyjnych na tworzenie infrastruktury.

„Strategicznie jest to dobre posunięcie, ponieważ nadal skupiamy się na technologii nie tworząc infrastruktury, której bylibyśmy właścicielem. Oczywiście, rozwój w tym zakresie też jest zasadny, ale w tego typu projektach osiągnięcie odpowiedniej skali wymaga dużo czasu. My skorzystamy z krótszej ścieżki, by zbudować drugą linię biznesową, która w przyszłości będzie istotna dla spółki” – powiedział prezes.

„Angażujemy się w projekt dłużnie, ale to w dużym stopniu dług o charakterze obrotowym, więc inwestycja szybko się zwróci. Nie ponosimy dużych wydatków, a dzięki niej możemy zwiększyć sprzedaż i poprawić wyniki” – dodał.

Prezes ocenił, że inwestycje i zaangażowanie będą procentować w dłuższym terminie, dlatego – dopóki rynek jest wzrostowy – bardziej istotne od skokowej poprawy wyników jest dynamiczny proces inwestycyjny i wykorzystywanie pojawiających się szans.

„Nie chcemy rezygnować z inwestycji, by krótkoterminowo zwiększać wyniki – lepiej, by rosły w naturalnym tempie, podobnie jak rynek” – dodał Piosik. W jego ocenie, transakcja z P2A BOX pozwoli na wzmocnienie organizacyjne i operacyjne, dające w przyszłości możliwość sprawnego realizowania innych dużych projektów przez Pointpack.

Piosik nie wyklucza kolejnych akwizycji, jeśli pojawi się szansa na rynku, ale – jak powiedział – obecnie ważniejszy dla spółki jest rozwój organiczny i kontynuowanie ekspansji rynkowej, także za granicą.

„Prowadzimy rozmowy – zarówno z obecnymi parterami o poszerzeniu współpracy np. o rynki zagraniczne, jak i w sprawie zupełnie nowych umów. Jeśli chodzi o duże inwestycje, obserwujemy pewną ostrożność w branży – np. ze względu na inflację, czy pandemię, ale nie zmieniamy swoich celów – chcemy rozwijać się przez ekspansję zagraniczną i międzynarodowe partnerstwa” – powiedział prezes.

Dodał, że Pointpack planuje rozwój globalny, nie tylko w regionie europejskim, ale budowanie tak szerokiej obecności na rynku wymaga jeszcze pracy wewnętrznej w spółce.

Pod koniec maja spółka informowała o podpisaniu umowy z Ruchem w zakresie obsługi przesyłek w punktach nadawczo-odbiorczych dla usługi Orlen Paczka. Obecnie sieć liczy ponad 6,5 tys. punktów i składa się z sieci własnej Ruch, sieci Automatów Paczkowych Orlen Paczka i sieci punktów odbioru oraz stacji paliw Orlen. Do końca roku liczba punktów ma wzrosnąć do 12 tys.

Jak powiedział prezes, Pointpack chce jak najszybciej uruchomić ten projekt.

Dodał, że spółka podtrzymuje cel przekroczenia w tym roku poziomu 20 tys. obsługiwanych punktów i automatów. Obecnie takich punktów jest ok. 17 tys. Ponadto spółka przedłużyła umowę do 2025 roku, razem z partnerami Pocztą Polską i Żabką, dotyczącą utrzymania dotychczasowych usług, jak i dalszego rozwoju udogodnień dla klientów.

„Nowe porozumienie jest dla nas bardzo ważne. Nie tylko w znaczący sposób przedłuża okres naszej współpracy z Pocztą Polską i Żabką, ale też powinno stanowić dla rynku sygnał potwierdzający dalszy dynamiczny rozwój branży. Pokazuje, że rosnące zainteresowanie sieci handlowych usługami takimi, jak nasze, będzie sukcesywnie rosło, a trend ten powinien mieć długofalowy charakter. W ramach naszej współpracy pojawią się nowe usługi, takie jak możliwość nadawania i zwrotów przesyłek a wkrótce również odbioru przesyłek za pobraniem. Przewidujemy, że niebawem będą one cieszyć się zainteresowaniem również wśród innych uczestników rynku” - powiedział prezes.

Piosik uważa, że rynek przesyłek kurierskich, który rośnie w dwucyfrowym tempie, jest odporny na pojawiające się wyzwania i będzie wymagał większych inwestycji w infrastrukturę.

„Raport UKE potwierdza, że mimo zawirowań, wartościowo i wolumenowo rynek rośnie bardzo szybko. Jeśli chodzi o udział e-commerce w całości handlu – wzrosty są nadal przed nami” – powiedział. W raporcie o rynku pocztowym UKE poinformował, że rynek usług kurierskich w 2021 r. wzrósł rdr o 320,5 proc. wartościowo i 22,1 proc. wolumenowo. W 2023 r. – jak podał Urząd – rynek ten może sięgnąć 0,9-1 mld odprawionych przesyłek przy rynku e-commerce wartym 130 mld zł.

„Pojawiają się wyzwania dotyczące zarządzania przesyłkami, by wykorzystywać infrastrukturę w optymalny, ale i maksymalny sposób. Ponadto, jest duża presja na marże, by ceny dla klientów były jak najniższe” – dodał prezes.

Ocenił, że dostęp do infrastruktury logistycznej powinien w przyszłości być bardziej otwarty, a przewag konkurencyjnych firmy będą szukać na innych polach.

„Patrząc na rozwijający się trend dbania o środowisko zakładam, że przyjdzie moment, gdy infrastruktura przestanie być główną przewagą konkurencyjną, a wrócimy do bardziej tradycyjnych form konkurencji jak np. jakość obsługi klienta. Na świecie zaczynają funkcjonować sieci, z których może korzystać wielu partnerów” – zauważył Piosik.

Zwrócił także uwagę na rozwijający się obszar współpracy pomiędzy branżą kurierską a spożywczą, co może zwiastować dążenie do konsolidacji dostaw w przyszłości. W jego ocenie, chociaż droga do efektywnej współpracy jest długa, rodzi szanse na rozwój dla obu branż.

„To bardzo dobra i nieunikniona inicjatywa, ale i jest bardzo ambitnym wyzwaniem dla uczestników rynku. Brakuje nam jeszcze elementów scalających procesy w branży, by kooperacja pomiędzy różnymi podmiotami była łatwiejsza. Potrzebujemy postępu technologicznego, ale podstawy już są – co bardzo dobrze uzupełnia koncepcja fizycznego internetu, dając pole do optymalizacji kosztów w logistyce” – ocenił Piosik.

„Infrastrukturę już mamy, teraz chodzi o jej optymalne wykorzystanie do przepływu dóbr fizycznych. Żeby to jednak się udało, potrzebna jest szeroka interoperacyjność w branży logistycznej – jak ustandaryzowane i zautomatyzowane procesy, czy łatwa wymiana danych” – dodał prezes.

Dominika Antoniak

(PAP Biznes), #PNT

doa/ asa/

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości