Sprzedaż ilościowa w handlu tradycyjnym spadła we IX o 7,4 proc. - M/platform | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
04 paź 2022, 11:13

Sprzedaż ilościowa w handlu tradycyjnym spadła we IX o 7,4 proc. - M/platform

Sprzedaż ilościowa w handlu tradycyjnym spadła we IX o 7,4 proc. rdr. Obroty w sklepach były o 9,7 proc. większe rdr przy jednoczesnym spadku liczby wizyt o 4,8 proc. – wynika z badania M/platform. Średnia wartość paragonu w sklepach tradycyjnych wyniosła 24,46 zł, co oznacza wzrost o 15,1 proc. rdr przy minimalnie mniejszej liczbie produktów.

"Do spadku sprzedaży ilościowej o 7,4 proc. przyczyniły się najbardziej kategorie piwa, napojów bezalkoholowych, nabiału, słodyczy i lodów. Są to kategorie o dużej wadze dla obrotów sklepów tradycyjnych" - napisano w komunikacie prasowym M/platform.

"Wzrost obrotów w handlu tradycyjnym o 9,7 proc. we wrześniu 2022 r. wynika wyłącznie ze wzrostu cen dla wszystkich produktów. Liczba wizyt w sklepie spadła 4,8 proc., a liczba produktów kupowana średnio podczas jednej wizyty o 2,8 proc." - dodano.

Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych w M/platform, oceniła, że mniejsza liczba transakcji to w głównej mierze wina nagłego wrześniowego ochłodzenia.

"Spadkom sprzedaży uległy wszystkie sezonowe kategorie, które jednocześnie są bardzo ważne dla obrotów. Napojów bezalkoholowych kupiliśmy o 15 proc. mniej niż rok temu, a sprzedaż piwa spadła o 5 proc. – powiedziała Rybołowicz, cytowana w komunikacie.

Jak podano, średnia wartość paragonu wzrosła o 15,1 proc. rdr do 24,46 zł, a średnia liczba produktów wyniosła 4,7.

"Spadek na liczbie kupowanych produktów w porównaniu do poprzedniego roku jest minimalny. Warto patrzeć jednak na liczbę 4,7 produktów w długiej perspektywie. Średnia roczna to 4,9 produkty kupowane podczas wizyty, widzimy więc, że to wynik poniżej średniej, który wynikał z dużo chłodniejszej pogody. Dodatkowo obserwujemy, że ze względu na rosnące ceny w sklepach tradycyjnych konsumenci zaczynają kupować mniejsze ilości produktów, np. olejów czy żywności suchej. Prawdopodobnie tych kategorii, których podwyżki są najdotkliwsze szukają w innych kanałach sprzedaży" – dodała ekspertka M/platform.

Jak wskazano, wzrost średniego paragonu jest ponad dwukrotnie niższy niż wzrosty podstawowych produktów spożywczych, co wynika z charakterystycznych dla tego kanału mniejszych zakupów, wśród których dominuje alkohol czy produkty impulsowe.

"Średnia wartość paragonu nie oddaje wzrostów cen na codziennych produktach spożywczych. Na zbudowanym na potrzeby analiz M/platform koszyku podstawowych produktów, które kupujemy do przygotowania posiłków wzrosty cen sięgają prawie 40 proc. W skład takiego koszyka wchodzą produkty, których wzrosty sięgnęły już kilkudziesięciu procent, jak olej, mąka, kasze, makaron, nabiał czy cukier. We wrześniu 2022 płaciliśmy za takie zakupy 101,78 zł, czyli 27,76 zł więcej niż rok temu" - napisano w komunikacie.

Analiza danych sprzedażowych przygotowana została na podstawie transakcji z próby ponad 3,1 tys. sklepów LFL wybranych spośród 10 tys. sklepów handlu tradycyjnego współpracujących z M/platform. (PAP Biznes)

pel/ gor/

Zobacz także: Comp SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości