Przychody eSky wzrosły w 2023 roku o 19 proc do 3,5 mld zł | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
17 kwi 2024, 11:33

Przychody eSky wzrosły w 2023 roku o 19 proc do 3,5 mld zł

Przychodu grupy eSky, właściciela platformy do organizacji podróży, wzrosły w 2023 roku o 19 proc. do 3,5 mld zł. EBITDA spadła o 11 proc. do 81 mln zł - podała spółka w komunikacie prasowym.

Jak podano, w ubiegłym roku z usług Grupy eSky skorzystało 3,3 mln klientów, czyli 15 proc. więcej niż w 2022. Z kolei łączna liczba rezerwacji zwiększyła się o 13 proc. r/r do 2,2 mln.

"Wyniki te pokazują, że nieustannie pogłębiamy naszą penetrację na rynkach europejskich. Rosnące przychody to oprócz wzrostu sprzedaży efekt zarówno wyższych cen biletów lotniczych na rynku, jak i wprowadzenia oferty pakietów dynamicznych City Break i Wakacje. To właśnie ten produkt w najbliższych latach będzie motorem napędowym sprzedaży. Wymaga znacznie większego zaangażowania oraz innego podejścia niż loty, jednak widzimy w nim ogromny potencjał i jesteśmy zdania, że zmieni sposób, w jaki podróżują Polacy oraz mieszkańcy krajów Europy Środkowo-Wschodniej"– powiedział cytowany w komunikacie prasowym prezes Łukasz Habaj.

W 2023 roku Europa Zachodnia odpowiadała za 40 proc. wszystkich przychodów firmy. Na następnym miejscu uplasował się region Europy Środkowo-Wschodniej z udziałem 34 proc., a tuż za nią Ameryka Łacińska – 17 proc. Z kolei sprzedaż w Ameryce Północnej (USA i Meksyk) wyniosła 8 proc. w analizowanym okresie, podczas gdy na państwa Afryki i Azji przypadł ok. 1 proc. przychodu uzyskanego w ubiegłym roku.

eSky podał, że w ostatnich latach inwestował w technologię i marketing, co znalazło swoje odzwierciedlenie w zysku EBITDA, który w ubiegłym roku osiągnął poziom 81 mln zł (-11 proc. r/r). Habaj wyjaśnił, że jest to naturalny skutek wcześniejszych decyzji, które mają przyspieszyć realizację strategii firmy.

"W zeszłym roku dużo zainwestowaliśmy w rozwój technologiczny spółki, a także budowę i umocnienie marki eSky zarówno w Polsce, jak i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Ponadto sporo zasobów pochłonęło uzyskanie licencji Atol na rynku brytyjskim, która jest tam wymogiem niezbędnym do tego, by uruchomić sprzedaż oferty Lot+Hotel na Wyspach. Trzymamy w ryzach kluczowe wskaźniki finansowe i nieustannie szukamy możliwości biznesowych, które jeszcze bardziej poprawią funkcjonowanie grupy" — powiedział prezes.

W swojej strategii na lata 2022-2027 spółka zakłada, że pozycję platformy podróży pierwszego wyboru w Europie zbuduje przede wszystkim na pakietach dynamicznych. Istotnym aspektem rozwoju tego produktu jest nawiązanie w kwietniu 2024 roku współpracy z największą w Europie linią lotniczą z segmentu low-cost - Ryanair. Firmy podpisały porozumienie, które zwiększy nie tylko sprzedaż lotów irlandzkiego przewoźnika w serwisach eSky, lecz także poszerzy ofertę produktów City Break i Wakacje za sprawą rozbudowanej siatki połączeń linii Ryanair.

Na poziomie całej grupy sprzedaż produktu, który łączy loty i hotele w jednej rezerwacji, a dodatkowo jest objęty Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym (TFG) oraz gwarancją najniższej ceny, wzrosła o 71 proc. względem 2022 r. W dużej mierze to klienci z Europy Środkowo-Wschodniej najchętniej rezerwują podróże w opcji lot plus hotel, a ich sprzedaż w tym regionie zwiększyła się o 170 proc. r/r. Z kolei w Ameryce Łacińskiej i Europie Zachodniej – największych rynkach zbytu dla Grupy eSky poza CEE – dynamika ta wyniosła odpowiednio 14 proc. i 11 proc. w skali roku.

"Sukcesywnie zwiększamy udział oferty Lot+Hotel w przychodach Grupy, skupiając większość naszej uwagi na produktach City Break i Wakacje, które łączą w sobie elementy oferty tradycyjnych tour operatorów, jak i dają konsumentom nieograniczoną ofertę kierunków i miejsc noclegowych. Przewidujemy, że kolejne lata upłyną pod znakiem trzycyfrowego tempa rozwoju tego produktu. Z kolei do końca tego roku zamierzamy sprzedać ok. trzy razy więcej pakietów niż w 2023 roku" — powiedział Habaj.

Wyniki lepsze od ubiegłorocznych osiągnęły oferta lotnicza i usługi dodatkowe. W 2023 r. wolumeny sprzedaży biletów wzrosły o 20 proc., a produktów typu ubezpieczenia, odprawa online, czy VIP assistance – o 2 proc.

(PAP Biznes), #MCI

epo/ gor/

Zobacz także: MCI Capital ASI SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości