Mirbud chce rozwijać segment kolejowy m.in. poprzez akwizycję, ale konkretnych decyzji jeszcze nie ma | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
26 kwi 2024, 10:38

Mirbud chce rozwijać segment kolejowy m.in. poprzez akwizycję, ale konkretnych decyzji jeszcze nie ma

Mirbud chce rozwijać segment kolejowy m.in. poprzez akwizycję, ale zarząd nie podjął jeszcze konkretnych decyzji dotyczących przejęć - poinformowali przedstawiciele spółki. Portfel zamówień grupy wynosi 4,85 mld zł.

"Sygnalizowaliśmy już dawno, że będziemy chcieli w grupie zbudować kompetencje dotyczące możliwości udziału w sektorze budownictwa kolejowego. Budowaliśmy je wewnętrznie, organicznie (...), a kolejnym pomysłem jest rozszerzenie naszej grupy o podmiot, który budownictwem kolejowym się zajmuje. To leży u podstaw emisji" – powiedział podczas konferencji Paweł Korzeniowski, dyrektor finansowy i członek zarządu Mirbudu.

Na początku kwietnia Mirbud informował, że chce wyemitować do ok. 18,35 mln nowych akcji w celu podwyższenia kapitału zakładowego. Jak podawano, wpływy z emisji spółka chce przeznaczyć na rozbudowę pionu realizacji budownictwa kolejowego i infrastruktury drogowej. Walne zgromadzenie zostało zwołane na 6 maja.

Mirbud planuje emisję akcji w dwóch seriach: L i M, po 9.174.400 sztuk.

"Skala realizowanych kontraktów ulega zwiększeniu i będziemy wymagali rozwoju pod względem dosprzętowienia i planowanych zakupów. Podstawowym celem są środki, które pozwolą nam wejść w nowy sektor i realizować przychody z tego segmentu w przyszłości - nie w 2024 r., bo liczymy, że KPO, które wniesie środki na rozwój sieci kolejowej będzie miało znaczący wpływ na sektor budowlany w latach 2025-2026 i kolejnych" - powiedział Korzeniowski.

"Jeśli chodzi o pion budownictwa kolejowego, z jednej strony rozwój organiczny to długotrwały i trudny, ale konieczny proces, ale chcemy go przyspieszyć przez akwizycję. Ale konkretnych decyzji na ten temat jeszcze nie ma" - dodał Paweł Bruger, rzecznik prasowy Mirbudu.

Mirbud jest jednym z akcjonariuszy w innej giełdowej spółce - Torpolu, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 5,1 proc.

"Co dalej z Torpolem - decyzja leży po stronie CPK, Skarbu Państwa. (...) Nie możemy się określić w tym momencie, ale na ten moment drogi są dwie - albo duży podmiot i wtedy potrzebne będzie większe finansowanie, także dłużne, albo mniejszy – wtedy będzie potrzebne finansowanie, by podmiot rozwijać i stąd też ta emisja" - powiedział dyrektor finansowy.

"Mamy jeden mniejszy podmiot wybrany i jesteśmy po rozmowach i ustaleniach, ale wstrzymujemy się z ostateczną decyzją i jeden duży podmiot, gdzie z ostateczną decyzją wstrzymują nas decyzje polityczne. Czekamy jak się zamknie temat CPK, co zrobi Skarb Państwa, co będzie z Torpolem. Będziemy wówczas decydować, czy jesteśmy w stanie być znaczącym akcjonariuszem dużego podmiotu, czy będziemy się koncentrować na rozwoju małego podmiotu" - dodał.

Korzeniowski poinformował, pytany o plany dywidendowe, że w związku z planami rozwojowymi spółka potrzebuje zatrzymać część gotówki, by je sfinansować.

Z zysku za 2022 r. spółka wypłaciła dywidendę w wysokości 0,26 zł na akcję, czyli łącznie 23,85 mln zł.

Jak poinformowała spółka, na koniec 2023 r. portfel zamówień wynosił 4,62 mld zł, a na koniec marca 4,85 mld zł. Wartość ofert Mirbudu, które zostały wybrane, ale w których nie podpisano umów, to ponad 4 mld zł.

Przedstawiciele spółki poinformowali, że w portfelu grupy nadal dominują obiekty z obszaru infrastruktury drogowej.

W marcu Mirbud podpisał list intencyjny z ElectroMobility Poland na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych Izera.

"Podpisaliśmy list intencyjny i liczymy, że przekuje się w umowę, ale nie mamy informacji co dalej z tym projektem będzie się działo" - powiedział Paweł Bruger, rzecznik prasowy Mirbudu.

(PAP Biznes), #MRB

doa/ ana/

Zobacz także: Mirbud SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości