EBITDA grupy Polenergia wzrosła o 35 proc. rdr w pierwszym kwartale 2024 roku 236,3 mln zł, a zysk netto sięgnął 140,7 mln zł (19,9 proc. więcej niż przed rokiem) - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym, potwierdzając wcześniejsze szacunki.
Wzrost rok do roku wyniku EBITDA nastąpił głównie ze względu na wyższy wynik w segmencie lądowych farm wiatrowych (o 58,2 mln zł), co jest konsekwencją wyższych cen energii elektrycznej uzyskanych przez farmy, z uwagi na brak przedłużenia na 2024 r. obowiązywania ustawy zamrażającej ceny energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz wyższej produkcji, związanej z rozpoczęciem eksploatacji farm wiatrowych Grabowo (44 MW) i Piekło (13,2 MW) w trzecim kwartale 2023 r. i wyższej wietrzności w analizowanym okresie.
Wyższy wynik EBITDA w porównaniu do wyniku z roku ubiegłego odnotowano również w segmencie dystrybucji (o 15,6 mln zł) głównie w konsekwencji wyższej marży jednostkowej na sprzedaży energii w pierwszym kwartale roku 2024, co wynika z niższej ceny zakupu energii elektrycznej przy utrzymaniu cen sprzedaży na podobnym poziomie do czwartego kwartału 2023 roku oraz wyższej marży na dystrybucji energii elektrycznej (głównie z powodu efektu niskiej bazy wynikającej z opóźnienia w aktualizacji taryfy dystrybucyjnej w roku 2023).
Powyższe efekty zostały częściowo skompensowane przez spadek wyniku EBITDA w segmencie obrotu i sprzedaży o 40,1 mln zł, co wynika głównie z niższego wyniku na handlu energią elektryczną z aktywów OZE wskutek zmiany modelu rozliczeniowego uwzględniającego wyższą cenę zakupu z projektów OZE i niższego wyniku na pozostałej działalności uwzględniającej niższy wolumen na sprzedaży paneli fotowoltaicznych i pomp ciepła.
Przychody ze sprzedaży Grupy Polenergia za pierwszy kwartał 2024 roku wyniosły 1,19 mld zł i były niższe rok do roku o 275,7 mln zł, co jest spowodowane głównie niższymi przychodami w segmencie obrotu i sprzedaży (o 364,8 mln zł), skompensowanymi częściowo przez wyższe przychody w segmencie lądowych farm wiatrowych (o 78,6 mln zł) oraz dystrybucji (o 11,3 mln zł).
(PAP Biznes), #PEPpr/