W pierwszym kwartale 2024 roku Grupa Wittchen osiągnęła 93 mln zł przychodów, poprawiając marżę brutto na sprzedaży. Grupa kontynuuje ekspansję zagraniczną, jednocześnie podejmuje działania w celu poprawy rentowności operacyjnej w kolejnych kwartałach. Podtrzymuje cel wzrostu sprzedaży w 2024 r.
"Konsekwentnie realizujemy strategię rozwoju i naszym celem pozostaje wzrost sprzedaży w całym 2024 roku. Skupiamy się na rozwoju w kanale e-commerce i ekspansji na rynkach zagranicznych. W pierwszym kwartale uruchomiliśmy własny e-sklep w Austrii, a ostatnio otworzyliśmy pierwszy salon stacjonarny w Niemczech. Niebawem zamierzamy otworzyć pierwsze showroom’y Wittchen w Wiedniu oraz kolejne salony w Bukareszcie. Jednocześnie kładziemy duży nacisk na kontrolę kosztów i działania zmierzające do poprawy efektywności w całej organizacji" - powiedział prezes spółki Jędrzej Wittchen, cytowany w komunikacie.
"Zrewidowaliśmy również nasze plany dotyczące infrastruktury logistycznej Grupy, wybierając najbardziej optymalne rozwiązanie w obecnych warunkach, tj. rozbudowę powierzchni magazynowej i dalszą automatyzację naszego centrum w Palmirach koło Warszawy" – dodał.
Spółka wskazuje, że w pierwszym kwartale tego roku przychody Grupy Wittchen wyniosły 93 mln zł i były o 3,5 proc. niższe niż w bardzo dobrym pod względem sprzedaży pierwszym kwartale 2023 roku, gdy obserwowano wciąż mocną krajową konsumpcję, dodatkowo wspieraną popytem ze strony przebywających w Polsce klientów z Ukrainy.
Marża brutto na sprzedaży sięgnęła 63,8 proc. (+0,8 p.p.).
Zysk netto w pierwszym kwartale 2024 roku wyniósł 4,9 mln zł wobec 10,1 mln zł w analogicznym okresie 2023 roku.
Wyniki Wittchena w pierwszym kwartale 2024 roku okazały się zbliżone do oczekiwań ankietowanych przez PAP Biznes analityków. Spodziewali się oni 93,1 mln zł przychodów i 5 mln zł zysku netto. Grupa miała 14,1 mln zł EBITDA wobec konsensusu 13,7 mln zł. Zysk operacyjny wyniósł 6,9 mln zł, a rynek liczył na 6,5 mln zł.
Wittchen podał, że wyniki grupy znajdowały się pod presją rosnących kosztów operacyjnych, w tym m.in. wynagrodzeń, kosztów sprzedaży internetowej na platformach marketplace oraz kosztów logistyki związanych ze znacząco większą liczbą obsługiwanych przesyłek w sprzedaży on-line. Negatywny wpływ na zaraportowany wynik netto miały także wyższe r/r koszty finansowe (netto) związane z różnicami kursowymi
"Analizując nasze wyniki rok do roku, należy mieć na uwadze z jednej strony efekt wysokiej bazy z pierwszego kwartału 2023 roku, a z drugiej – obecne pogorszenie ogólnej koniunktury, przekładające się na spowolnienie konsumpcji oraz utrzymującą się wysoką wrażliwość cenową konsumentów. Widać to doskonale w naszych rezultatach. Choć w pierwszym kwartale 2024 roku sprzedaliśmy ilościowo o 6 proc. więcej produktów niż rok wcześniej, to wartość sprzedaży była o ponad 3 proc. niższa. Większa liczba obsłużonych przesyłek oznacza z kolei wyższe koszty logistyki, co negatywnie wpływa na naszą rentowność na poziomie zysku z działalności operacyjnej, pomimo utrzymania marży brutto na sprzedaży na bardzo wysokim poziomie" - powiedział Jędrzej Wittchen, prezes spółki.
Wśród wdrażanych obecnie przez Grupę Wittchen działań prosprzedażowych oraz poprawiających efektywność są m.in. usprawnienia w obszarze współpracy z platformami marketplace (nowa strategia produktowo-cenowa) oraz zmiany w kampaniach marketingowych w kanale on-line, w kraju i zagranicą.
Już w drugim kwartale tego roku grupa dokonała zmian w obszarze logistyki, obniżając koszty dystrybucji przesyłek gabarytowych do salonów w Polsce i do odbiorców w innych krajach. Dużą wagę firma przykłada również do kontroli kosztów ogólnego zarządu – w pierwszym kwartale 2024 roku zmalały one o 16 proc. r/r w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni sprzedaży.
Grupa Wittchen zajmuje się sprzedażą ekskluzywnej galanterii skórzanej, obuwia i odzieży oraz luksusowych dodatków i akcesoriów podróżnych. Prowadzi sprzedaż poprzez własne e-sklepy w 7 krajach (wliczając Polskę), 46 platformy marketplace w 23 krajach oraz sieć ponad 100 salonów stacjonarnych funkcjonujących pod markami Wittchen i Wittchen Travel. Posiada własne centrum logistyczne w podwarszawskich Palmirach.
Poniżej przedstawiamy wyniki Wittchen w pierwszym kwartale 2024 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i poprzednich wyników. Dane w mln zł.
1Q2024 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q |
Przychody | 93,0 | 93,1 | -0,1% | -3,5% | -30% |
EBITDA | 14,1 | 13,7 | 3,2% | -27% | -57% |
EBIT | 6,9 | 6,5 | 6,0% | -45% | -73% |
zysk netto j.d. | 4,9 | 5,0 | -2,1% | -52% | -76% |
marża EBITDA | 15,2% | 14,7% | 0,49 | -5,01 | -9,80 |
marża EBIT | 7,4% | 7,0% | 0,43 | -5,51 | -12,11 |
marża netto | 5,2% | 5,3% | -0,11 | -5,21 | -10,37 |
pr/